Pe 25 Mai am gazduit Caravana M.I.B., care a poposit pentru prima data la Ploiesti. Tema aleasa a fost una foarte interesanta si pe placul parintilor, „Fascinatia materialelor Montessori”. Atelierul a fost sustinut de Mariana Ulita, mama, pedagog Montessori pe nivel 3-6 ani, fondatoare M.I.B. si trainer in formare, si Luci Ghiorghiu, pedagog Montessori pe nivel 0-3 ani.
La aceasta intalnire parintii au avut ocazia sa exploreze mediul de lucru al celor doua grupe (1,5 – 3 si 3 – 6 ani), sa puna intrebari despre materiale si sa lucreze cu ele. Dupa acest moment introductiv, Luci G. a povestit despre materialele care se gasesc intr-o sala Montessori de 1,5 – 3 ani si care este rolul acestora.
Intr-o astfel de sala, se pune mult accent pe materiale de Viata Practica si Permanenta obiectului. De asemenea, intr-o clasa Montessori intalnim doar obiecte reale, pe care cel mic le regaseste si in mediul de acasa, pentru ca el are nevoie sa inteleaga lumea in care s-a nascut asa cum este ea. Exemple de materiale sunt: insurubat/ desurubat, deschis/ inchis recipiente, rame cu diverse prinderi (capse, nasturi, fermoar), materiale de gatit (decojit si taiat oul, curatat castravetele/ morcov, taiat marul).  Scopul materialelor de Viata Practica este dezvoltarea coordonarii ochi – mana, castigarea autonomiei si a independentei fata de adult, care duce la cresterea increderii in fortele proprii.
Mariana Ulita a completat cu informatii despre ariile din clasa de 3-6 ani, care vin sa consolideze cunostintele si abilitatile insusite de copii in grupa mini. Copiii sunt invatati cum sa aibe grija de ei insisi, sa isi dobandeasca independenta fizica fata de adult. Cateva exemple de astfel de materiale sunt: spalatul mainilor, lustruitul pantofilor, ramele cu diverse prinderi (nasturi, fermoar, funde, catarame). Copiii au ocazia sa aibe grija de clasa lor prin materiale precum: maturatul, lustruitul obiectelor din diverse materiale, ingrijitul plantelor, spalatul prosopelelor murdare etc. Toate aceste materiale au si un scop indirect: rafinarea miscarilor, dezvoltarea perioadei de concentrare, a rabdarii.
Tot in paralel a fost prezentata si aria de limbaj. La varsta 0-3 ani, vocabularul este introdus initial prin obicte reale, 3D, iar ulterior se trece la carduri cu aceleasi obiecte. La nivelul 3-6 ani, scrisul precede cititul, spre deosebire se sistemul traditional. Scrisul este introdus progresiv incepand cu varsta de 3 ani si jumatate. Educatoarea incepe cu asa numitele „jocuri de sunet”, cand copilul recunoaste suntele dintr-un cuvant, ulterior sunt introduse literele din glaspapir pentru trasare, iar apoi copilul compune cuvinte cu ajutorul altui material, Alfabetul Mobil. Cititul este introdus in jurul varstei de 4 ani si jumatate, cand copilul cunoaste toate literele alfabetului.
Matematica este cea mai fascinanta arie si copiii pur si simplu o iubesc. In Montessori, toate materialele au o succesiune logica, pe intelesul copiilor, mergand de la concret la abstract. Ce inseamna asta? Se porneste cu o grupa de materiale care au ca scop invatarea si intelegerea numerelor 0-10, care reprezinta cheia intelegerii matematicii. Copilul este pregatit pentru matematica in jurul varstei de 4 ani, iar la 6 ani poate face singur operatii matematice (adunari, scaderi, inmultiri, impartiri), poate numara pana la 1000. Este distractiv si interesant pentru ca au o buna intelegere a ceea ce lucreaza.
Ca o concluzie, toate ariile sunt la fel de importante, Viata practica si Dezvoltarea senzoriala pun bazele limbajului si matematicii. Insa, copiii invata si despre geografie, biologie, arta, muzica, toate aceste arii oferindu-i copilului cheia catre intelegerea universului si a lumii in care s-au nascut.