“Scopul principal al mediului pregătit este să crească, pe cât se poate,

independența copilului față de adult.”

(Maria Montessori)

Frumusețe

Clasele Montessori din întreaga lume se deosebesc prin faptul că sunt pline de copii bucuroși care “lucrează” cu scop. Clasele în sine sunt foarte frumoase, spațioase și organizate pe arii de lucru. Fiecare sală este astfel concepută pentru a asigura un mediu de lucru care să consolideze independența fiecărui copil și nevoia naturală spre auto-dezvoltare.

Libertate

M. Montessori a observat cum copiii prosperă atunci când li se oferă libertatea într-un mediu propice nevoilor lor. După o perioadă de intensă concentrare şi lucru cu materiale care le stârnesc interesul, copiii dau dovadă de vitalitate şi mulţumire de sine. Concentrându-se la o activitate liber aleasă, neîntreruptă, copiii ajung la auto-disciplină şi pace interioară. M. Montessori a denumit acest proces „normalizare” şi este citat ca fiind „cel mai important rezultat al muncii noastre”. (Maria Montessori, Mintea absorbantă, 1949).

Ordine

Fiind una dintre modalităţile prin care acest mediu este pregătit, ordinea facilitează concentrarea și dorinţa copilului de a alege. Bunul simţ sugerează că este mult mai uşor să alegi obiectul dorit atunci când alternativele sunt aranjate într-o maniera ordonată. Materialele Montessori îi ajută pe copii să facă alegerea dorită prin faptul că acestea sunt expuse pe rafturi aflate la o înălțime potrivită vârstei, pe mese sau pe covoraşe (când le utilizează alţi copii). Astfel, este foarte uşor pentru copil să ia materialele de pe rafturi, să le utilizeze pentru un timp şi apoi să le pună la loc. Din contră, în clasele tradiţionale, materialele sunt de cele mai multe ori închise în dulapuri şi profesorul este cel care controlează când şi cum urmează să fie utilizate.

Accesibilitate

O altă modalitate prin care mediul ajută copilul şi îi facilitează alegerea şi controlul asupra activităţii dorite, este dimensiunea mobilei. Aceasta constă în scaune şi măsuţe din lemn care sunt create special pentru copii și care pot fi mutate acolo unde dorește fiecare copil să îşi desfăşoare activitatea, locurile nefiind prestabilite (acum un lucru obişnuit în grădiniţe, se pare că este rodul inovaţiei Mariei Montessori – Elkind, 1976).

Arii curriculare

Clasa Montessori este aranjată pe “zone”, de obicei delimitate de dulăpioare cu rafturi joase. Fiecare “zonă” conţine materiale specifice subiectelor respective (artă, muzică, matematică, limbă, ştiinţă etc.). Materialele de pe rafturi au ca scop atragerea interesului copilului şi acumularea cunoştinţelor prin utilizarea repetată. Fiecare material are un scop bine determinat şi este de dorit ca să fie utilizat exclusiv în acel scop. Deasemenea, curriculumul Montessori este extrem de bine structurat. Materialele care formează curriculumul sunt prezentate în secvenţă ierarhică, existând şi o legătură complexă cu materialele din diferite alte zone ale aceluiaşi curriculum.

Grădinița noastră pune la dispoziția copiilor săli de clasă complet dotate cu toate materialele necesare unei dezvoltari echilibrate și armonioase. Mobilierul este adaptat înălțimii copiilor, toate materialele fiind de cea mai bună calitate, achiziționate de la furnizori din România, Olanda și Cehia. Majoritatea materialelor sunt din lemn sau materiale naturale.