Cine a fost Maria Montessori

Medic italian, Maria Montessori a fost un pionier in teoriile despre educatia timpurie a copilului, teorii implementate si astazi in institutiile Montessori din toata lumea.

Maria Montessori s-a nascut pe data de 31 august 1870 in Italia in Chiravalle. A fost prima femeie care a practicat medicina in Italia dupa absolvirea Facultatii de Medicina a Universitatii din Roma in 1896.

Sinops

In 1907 i s-a dat in grija Casa dei Bambini (Casa de copii) de catre Guvernul Italiei. In urmatorii 20 de ani s-au deschis mai mult de 1000 de institutii Montessori in Statele Unite ale Americii. Pana in anul 1940,

aceasta miscare a ramas in umbra, urmand a reinvia in anii 1960. In timpul celui de-al doilea Razboi Mondial, Dr. Montessori a pus bazele Educatiei pentru Pace in India si a castigat doua nominalizari la premiile Nobel pentru pace. A murit in mai 1952 in Olanda.

Copilaria

Maria Montessori s-a nascut pe data de 31 august 1870 in oraselul Chiaravalle, Italia, intr-o familie de oameni educati.

In perioada in care Montessori crestea, Italia era dominata de valori conservatoare in ceea ce priveste rolul femeii in societate. Inca de la o varsta frageda, ea incalca in mod constant aceste limite impuse sexului feminin. Dupa ce familia s-a mutat la Roma, cand ea avea 14 ani, Montessori a frecventat clasele unei institutii tehnice pentru baieti, de unde avea sa isi dezvolte viitoarele aptitudini pentru matematica si interesul fata de stiinte, in special biologie.

Lovindu-se de rigorile tatalui, dar avand sprijinul mamei, Montessori a absolvit cu rezultate deosebite Scoala Medicala a Universitatii din Roma in 1896. Astfel, ea devine prima femeie medic a Italiei.

Cercetarea educatiei timpurie la copii

Ca doctor, Montessori a ales pediatria si psihiatria ca specializari. In timp ce profesa la scoala medicala in care studiase, Montessori a tratat multi oameni saraci si copii ai clasei muncitoare, care beneficiau de consultatie gratuita. In acea perioada, ea a observat ca inteligenta era prezenta la toti copiii, indiferent de clasa sociala din care proveneau.

Montessori a devenit directorul Scolii Ortofrenice pentru copiii retardati intelectual in anul 1900. Acolo a inceput sa cerceteze intensiv dezvoltarea timpurie a copiilor, precum si educarea lor. Maria Montessori era convinsa ca educatia incepe inca de la nastere, si ca primii ani din viata unui copil, fiind ce care il slefuiesc cel mai mult, sunt si cei mai importanti, atat fizic, cat si mental. Ea a studiat intens lucrarile de pionierat apartinand medicilor francezi din secolele 18 si 19, Jean-Marc-Gaspard Itard si Edouard Seguin, care au lucrat cu copii cu dizabilitati mentale. Itard a dezvoltat o tehnica de educatie prin intermediul simturilor, pe care Seguin a aplicat-o ulterior la educatia generala. Aducand critici dure la adresa scolarizarii de masa din acea vreme, Seguin a scos in evidenta respectul si intelegerea fata de fiecare copil in parte.

Maria Montessori a inceput sa puna baza propriilor metode de aplicare a teoriilor educationale ale celor doi medici, metode testate prin observarea la lucru a copiilor din Scoala Ortofrenica. Maria Montessori a observat progrese remarcabile in dezvoltarea copiilor prin utilizarea acelor metode de educatie. Ea si-a facut publice rezultatele cercetarilor, tinand discursuri in intreaga Europa, militand in acelasi timp pentru drepturile femeilor si al copiilor.

Mostenirea educationala

Succesul Mariei Montessori in lucrul cu copiii retardati intelectuali i-a sporit dorinta de a testa metodele de predare si la copiii „normali”. In anul 1907, Guvernul Italiei i-a acordat aceasta sansa. Montessori avea sa isi deschida prima ei Casa dei Bambini (Casa Copiilor) pe 6 ianuarie 1907, luand in grija 60 de copii proveniti din familii foarte sarace, cu varste cuprinse intre 1 si 6 ani. Desi putini aveau vreo asteptare din partea acestui proiect, Maria Montessori afirma: Am avut un sentiment ciudat, care m-a facut sa anunt emfatic ca acesta este inceputul unei initiative despre care va vorbi intr-o zi o lume intreaga.

Montessori a avut astfel posibilitatea de a crea un mediu benefic dezvoltarii intelectuale a copiilor. Ea a organizat diverse activitati si a aranjat materialele in mediul copiilor, pastrandu-le doar pe cele care le trezeau interesul, pentru a incuraja invatarea senzoriala si explorarea creativa. Dascalii erau incurajati sa se implice cat mai putin si sa observe interesele naturale ale copiilor. Maria Montessori si-a perfectionat metoda de predare si materialele prin imbunatatirile aduse prin observarea copiilor la lucru.

In mai putin de 2 ani de la deschiderea primei Case de Copii, existau 5 astfel de institutii in Roma si Milano. Copiii faceau progrese extraordinare, la varsta de 5 ani fiind capabili sa scrie si sa citeasca. Vestile despre noua abordare a Mariei Montessori s-au raspandit rapid, iar multe din gradinitele existente au ales sa isi transforme gradinitele in Case dei Bambini. Au fost infiintate societati Montessori, programe de instruire si scoli in toata lumea. In 1929 Maria Montessori a infiintat Association International Montessori – AMI (Asociatia Internationala Montessori), institutie ce avea sa ii duca munca mai departe.

Pe durata celui de-al doilea Razboi Mondial, filosofia ei a fost interzisa de regimul nazist, Maria Montessori alegand sa se retraga in India, unde a pus bazele programului Educatie pentru Pace. Acest program i-a adus Mariei Montessori doua nominalizari la Premiul Nobel pentru Pace.

Dr. Montessori a murit pe 6 mai 1952 in Olanda, la varsta de 81 de ani. Dupa moartea sa, fiul ei, Mario Montessori, a devenit succesor la conducerea Asociatiei Internationale Montessori (AMI), organizatie creata de Maria Montessori cu sediul in Amsterdam. Metodele sale de predare sunt in prezent implementate in gradinite si scoli din intreaga lume.