Educatia Montessori vs. educatia traditionala

Sa nu faci niciodata pentru copil ceea ce poate face singur!

spunea Maria Montessori in lucrarea Descoperirea copilului.

Cand intri intr-o sala Montessori, observi cu usurinta cat de diferita este fata de majoritatea celorlalte sali. Copii sunt implicati activ, lucrand independent. O privire mai atenta arata faptul ca materialele stimuleaza toate simturile copiilor, captivandu-i si atragandu-le toata atentia. Materialele Montessori explica lucrurile complexe pe care un copil trebuie sa si le insuseasca intr-o maniera concreta si logica.

Fiecare material ii ofera copilului ocazia de a se autocorecta, facand astfel procesul de invatare unul independent. De cele mai multe ori, ei profita de libertatea de autocorectare, si exerseaza toate variantele de a ajunge la raspunsul corect.

Spre deosebire de scolile traditionale, aici copii sunt lasati sa lucreze cu materialele cat timp doresc. Pe parcursul catorva zile de lucru, un copil repeta aceeasi activitate de multe ori, pana cand o stapaneste si este pregatat sa mearga mai departe, spre alte activitati.

Specific pedagogiei Montessori, copilul alege singur activitatile care ii starnesc interesul si placerea, dar si ritmul de lucru, care difera foarte mult de la un copil la altul. In sistemul traditional, nu se tine cont de inclinatiile fiecarui copil in parte si nici de ritmurile diferite de a asimila informatiile.

Profesorul Montessori urmareste capacitatea de asimilare de noi informatii a fiecarui copil in parte. In rolul sau de observator in dezvoltarea copilului, profesorul prezinta materialele in momentul in care copilul este pregatit sa lucreze cu ele. Prin aceasta libertate , copilul devine mai confortabil, petrece timpul necesar analizand toate aspectele unei activitati: senzorial, aspectul fizic, sunetul materialului, si chiar mirosul. Curiozitatea nativa de a explora spatiul inconjurator face invatatul distractiv!
Copii se bucura astfel de metoda, si nu de materialul in sine.

Asumarea responsabilitatilor pentru sine si pentru mediul din clasa contribuie la formarea ca elev independent. Fiecare copil invata sa isi asume raspunderea pentru lucrurile lor, si sa invete sa isi poarte singur de grija. Copii simt o siguranta in faptul ca stiu locul exact din clasa unde se afla materialele cu care ei doresc sa lucreze. Este responsabilitatea lor sa aseze materialele inapoi de unde le-au luat dupa ce nu le mai folosesc, si sa lasa curat unde au lucrat. Ei invata sa fie amabili si politicosi, daca materialul pe care vrea sa il foloseasca se afla la alt copil, isi astepta cu rabdare randuri, respectand drepturile celorlati.

Spre deosebire de majoritatea mediilor educationale, copii se pot bucura de procesul de a invata fara presiunea competitivitatii. Fiecarui copil ii este respectat nivelul de lucru, progresand in propriul ritm.